akni

آخرین رخداد های علمی و مطالب جالب و خواندنی

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 29
بازدید کل : 3105
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1


استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ

استیون ویلیام هاوکینگ (به انگلیسی: Stephen William Hawking) (زاده ۸ ژانویه۱۹۴۲) یک فیزیکدان نظری و کیهان‌شناس بریتانیایی است که کارهای علمی اش سابقه‌ای بیش از چهل سال دارد. کتاب‌ها و همایش‌هایش او را به یک چهرهٔ محبوب تبدیل کرده است. در حال حاضر، او عضو جامعهٔ سلطنتی هنر، یک عضو ثابت جامعهٔ اسقفان دانشمند، و در سال ۲۰۰۹ میلادی دریافت کننده‌ مدال آزادی ریاست جمهوریامریکا است.

هاوکینگ برای سی سال پرفسور لوکازیون ریاضیات در دانشگاه کمبریج بود، از سال ۱۹۷۹ میلادی تا یکم اکتبر ۲۰۰۹. او به خاطر کاری‌های که در زمینهٔ کیهان‌شناسی و جاذبه کوانتوم انجام داده است، به ویژه در زمینهٔ سیاه چاله شناخته شده است. او همچنین موفقیتی در کار کردن بر روی موضوعات مشهور به ویژه با بیان کردن نظریه‌های خودش کسب کرد، علاوه بر همه این‌ها کتاب او تاریخچه کوتاه زمان که با رکوردی ۲۳۷ هفته‌ای به عنوان پرفروش‌ترین کتاب در بریتانیا باقی ماند باعث شهرتش شد.

هاوکینگ مبتلا به بیماریاسکلروز جانبی آمیوتروفیک است، وضعیتی که پس از سال‌ها، پیشرفت بیماری در بدنش او را به صورت یک فلج کامل درآورده است.

                                                   

ادامه مطلب
نويسنده: farzin تاريخ: شنبه 26 بهمن 1398برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

آزمايش تامسون ( محاسبه نسبت بار به جرم الكترون )

 

آزمايش تامسون ( محاسبه نسبت بار به جرم الكترون ) 

در آزمايش تامسون از اثر ميدان الكتريكي و ميدان مغناطيسي استفاده شده است. دستگاهي كه در اين آزمايش مورد استفاده قرار گرفته است از قسمتهاي زير تشكيل شده است:

الف ) اطاق يونش كه در حقيقت چشمه تهيه الكترون با سرعت معين مي باشد بين كاتد و آند قرار گرفته است. در اين قسمت در اثر تخليه الكتريكي درون گاز ذرات كاتدي ( الكترون ) بوجود آمده بطرف قطب مثبت حركت مي كنند و با سرعت معيني از منفذي كه روي آند تعبيه شده گذشته وارد قسمت دوم مي شود. اگر بار الكتريكي q  تحت تاثير يك ميدان الكتريكي بشدت E  قرار گيرد، نيروييكه از طرف ميدان بر اين بار الكتريكي وارد مي شود برابر است با..........    

 

به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب
نويسنده: farzin تاريخ: چهار شنبه 26 بهمن 1398برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

تکرار شگفتی نوترینوها

 

 

تکرار شگفتی نوترینوها
چند هفته پیش فیزیکدان های ازمایش اپرا اعلام کردند نوترینوهایی که730کیلومتر فاصله بین ازمایشگاه فیزک ذرات بنیادی سرن در ژنو تا ازمایشگاه گرن سسو در ایتالیا را طی کرده اند
 
به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب
نويسنده: farzin تاريخ: یک شنبه 26 بهمن 1398برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

منظومه ها

منظومه ها

ترجمه: لنا سجادیفر

منظومه به مجموعه ای از اجرام سنگین و سیاراتی گفته میشود که همگی به دور یک ستاره در حال گردشند.

ما با منظومه شمسی به خوبی آشناییم. منظومه ای مشتمل از زمین و هفت سیاره اصلی و خورشید. علاوه بر سیارات اجرام کوچک فراوانی در منظومه شمسی گرد خورشید در حرکتند از جمله کوتوله ها، سنگ های آسمانی و ستاره های دنباله دارو همینطور ابرهای نازکی از گازها و غبار که به آنها ابرهای میان سیاره گفته می شود. بیش تر از 100 قمر طبیعی نیز در این منظومه در چرخشند.

به جز خورشید، زمین و ماه اجرام بسیار دیگری نیز وجود دارند که با چشم غیر مسلح قابل رصدند از جمله سیارات عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل همینطور شهاب سنگ ها و ستارگان دنباله داری که به طور موقت قابل مشاهده اند.
اجرام بسیار زیاد دیگری نیز توسط تلسکوپ ها در منظومه شمسی رصد شده اند.

از سال 1990 ستاره شناسان سیارات زیاد دیگری در اطراف ستاره های دوردست کشف نموده اند. با مطالعه بر روی این اجرام و نحوه گردششان به دور ستاره مرکزی، دانشمندان امیدوارند اطلاعات کلی تر و جامعی در خصوص منظومه ها به دست آورند. برای مثال ................................


ادامه مطلب
نويسنده: farzin تاريخ: پنج شنبه 26 بهمن 1398برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

تکرارذره نوترینومی

تکرارذره نوترینومی

تکرار:شگفتی نوترینوها
چند هفته پیش فیزیکدان های ازمایش اپرا اعلام کردند نوترینوهایی که730کیلومتر فاصله بین ازمایشگاه فیزک ذرات بنیادی سرن در ژنو تا ازمایشگاه گرن سسو در ایتالیا را طی کرده اند
به نظر می رسد تند تر ازسرعت نور حرکت کرده باشند که بر خلاف نظریه نسبیت خاص اینشیتن است. اما فیزیکدان های ازمایش اپرا باز هم نتایج اولیه ازمایش جدیدی را منتشر کرده اند که به نظر می رسد یافته های پیشینشان را تایید می کند.ظاهرا با وجود تصحیح های انجام شده باز هم نتیجه ازمایش جدید شگفتی اور بوده ونوترینوها همچنان از نور تند تر حرکت می کنند. با انکه در برخی نظریه ها حرکت نوترینوها با سرعت بیشتر از سرعت نور جایز است اما بسیاری در جامعه فیزیک نسبت به درستی این یافته ها شک دارند.
کمی پس از اعلام این یافته ها مقاله ای در فیزیکال ریویولتز منتشر شد که استدلال کرده بود هر نوترینومی که با سرعتی بیش از سرعت نور به گران سسو رسیده واشکارشده باید در اثر گسیل تابشی شبیه به تابش چرنکوف در طی حرکتش انرژی متمایزی داشته باشد واین چیزی است که از داده ها معلوم نبود.
هر ذره ای که با سرعتی بیشتر از سرعت نور در همان محیط (نه سرعت نور در خلاء)حرکت کند از خود فوتون هایی گسیل می کند که به ان تابش چرنکوف می گویند.
بسیاری از فیزیکدان ها گمان می برند خطا سیستماتیک علت سرعت اضافی است که برای نوترینوها بدست اماده است.
داریواوتریو ازموسسه ففیزک هسته ای لیون فرانسه دربارهی ازمایش جدید می گوید :<<با باریکه جدیدی که شتاب گرهای سرن ساخته اند توانسته ایم زمان پرواز نوترینوها رایک به یک وبه دقت اندازه بگیریم.>>
در این ازمایش سرعت فقط 20 نوترینو اندازه گرفته شده است ونه16000 نوترینوی ازمایش قبلی .با این همه اوتریو می گوید که دقت این ازمایش جدید حدود ازمایش قبلی است.البته اوتریو اضافه می کند که هر دو نتیجه محتاج بررسی بیشترند.
منبع:
http://www.akni.loxblog.com
 

 

نويسنده: farzin تاريخ: چهار شنبه 25 بهمن 1398برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

خودكشي به سبك مورچه ها..

«مارپیچ مرگ» یكی از عجیب ترین مناظر طبیعی است كه مورچه ها با گرفتار شدن در آن هیچ راه خلاصی نداشته و تا زمان مرگ در یك مسیر مدور حركت می كنند.


ادامه مطلب
نويسنده: تاريخ: پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

ایا حیات پس از مرگ ادامه دارد؟؟

آیا حیات پس از مرگ وجود دارد؟ دین شناسان می توانند ساعتها در این مورد بحث کنند، اما دکتر جفری لانگ (Jeffrey Long) متخصص تومور چه اعتقادی دارد؟ وی معتقد است شواهد علمی صراحتا می گویند پاسخ به سوال فوق بله است.
وی در کتاب «شاهدِ پس از مرگ» (Evidence of the Afterlife) که این هفته وارد بازار شد، نتیجه ی مناقشه برانگیز خود را در این مورد ارائه کرده است. کتابی که حاصل پژوهشهای ده ساله ی وی در موضوع تجربیات هنگام مرگ و بررسی تجربیات شخصی ۱۶۰۰ نفر در هنگام مرگ است. وی در گفت و گو با مجله ی تایم درباره ی ماهیت تجربه ی هنگام مرگ و درهم‌کنش مذهب و علم صحبت می کند.
این مصاحبه پرخواننده ترین صفحه ی امروز وب سایت تایم بود.

پرسش: از نظر علمی، تجربه ی هنگام مرگ چیست؟
پاسخ: تجربه ی هنگام مرگ دارای دو مولفه است. نخست این که فرد باید به مرگ نزدیک باشد. به این معنی که شرایط جسمی اش به قدری وخیم باشد که در صورت عدم بهبود، بمیرد. معمولا فردی را که بیهوش است، یا از نظر بالینی مرده است و ضربان قلب و تنفسش متوقف شده است می توان نزدیک به مرگ در نظر گرفت. مولفه ی دوم این است که مرگ درست از بیخ گوش شخص عبور کند و وی در عین حال بتواند این مساله را به وضوح تجربه کند و به خاطر بیاورد.

Jeffrey Long


ادامه مطلب
نويسنده: farzin تاريخ: پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

چگونه از ذره کوب بزرگ سرن به عنوان ماشین زمان استفاده کنیم؟

 

 

این طور که به نظر می رسد، بدون نگرانی از ایجاد سیاه چاله در وسط سوئیس، ذره کوب بزرگ سرن(Large Hadron Collider) هر لحظه مشغول به هم کوبیدن ذرات زیر اتمی با سرعتی نزدیک به نور است. بدون شک این یک کار پیچیده و پر دردسر است و دانشمندان CERN از بهترین و باهوش ترین افراد روی زمین هستند. اما در کنار حرص و طمع شان برای دانش، آیا ممکن است که این گروه شجاع بتوانند ماشینی تولید کنند که برای سفر به آینده مورد استفاده قرار گیرد؟ بگذارید به این موضوع.......................


ادامه مطلب
نويسنده: armin تاريخ: یک شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

حساسترین آشکارساز ماده تاریک

 

 

 دانشمندان اظهار می دارند وقتی که این آشکارساز ماده تاریک کار خود را اواخر امسال آغاز کند، می تواند یکی دیگر از پیشرفتهای مهم را در عرصه مطالعه جهان در همان ابعاد و اندازه کشف ذره بوزون هیگز توسط دانشمندان سرن رقم بزند. تام شات استاد فیزیک دانشگاه کیس وسترن رزرو که روی آشکارساز زیرزمینی زنون (LUX) کار می کند گفت: کشف ماده تاریک مسئله مهمی محسوب می شود، اگر آن را پیدا کنیم به پیشرفت بزرگی در زمینه درک فیزیک رسیده ایم.

 

دانشمندان اوایل ماه جاری خبر وجود بوزون هیگز را به عنوان یک ذره زیر اتمی اعلام کردند، ذره ای که آنها اعتقاد دارند به سایر ذرات جرم داده است. وجود این ذره برای درک تکامل اولیه جهان ضروری است.

 

این درحالی است که ماده تاریک، ماده گریزانی است که دانشمندان اعتقاد دارد 25 درصد از جهان را تشکیل داده است. آنها ماده تاریک را از کشش گرانشی آن ...............


ادامه مطلب
نويسنده: armin تاريخ: یک شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

انسانها در مریخ بچه دار نمی‌شوند
مرکز تحقیقات Ames در راستای همین پروژه نشان داد که بدون یک حفاظ بسیار پرقدرت برای فضاپیماها که بتواند در مقابل ذرات پروتونها مقاومت کند، بارداری در اعماق فضا غیرممکن خواهد شد.
مهر:‌ گروهی از دانشمندان ناسا در بررسیهای خود نشان دادند که در صورت مهاجرت به مریخ و زندگی در روی سیاره سرخ انسان از بچه دار شدن محروم می شود.

حدود سه ماه قبل خبری منتشر شد مبنی بر اینکه آژانس فضایی آمریکا در حال بررسی احتمال اعزام فضانوردان به مریخ در یک سفر بدون بازگشت در سال 2030 است.

این پروژه که "کشتی ستاره ای صد ساله" (Hundred Years Starship) نام دارد با بودجه 7 میلیارد دلاری و تا سال 2030 اجرا می شود و هدف از ................................

ادامه مطلب
نويسنده: farzin تاريخ: دو شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ
با درود وسپاس از اینکه akniبلاگ را انتخاب كرديد

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب